Meditatie

Er zijn diverse manieren van mediteren. Bij KALM wordt uitgegaan van Vipassana meditatie oftewel inzichtsmeditatie. Het doel is opruimen van negativiteit en ruimte scheppen voor positiviteit waardoor je een gevoel van welzijn ervaart. Dit houdt in: door middel van een eenvoudige, praktische techniek jezelf observeren met daarbij als anker de aandacht voor de ademhaling. De techniek houdt in: opmerken dat gedachten, gevoelens en fysieke sensaties aandacht vragen. En wanneer een gedachte, geluid of emotie zich op de voorgrond dringt, dit zonder oordeel opmerken, en de aandacht weer terugbrengen naar de ademhaling.

Je kunt kort of lang mediteren, op ieder moment van de dag en op elke plek. Je kunt zittend, liggend, staand of lopend mediteren, afhankelijk van je behoefte of mogelijkheden. Natuurlijk kan het praktisch of fijn zijn om op een bepaalde plek en bepaald vast moment te mediteren, maar dit is niet noodzakelijk. Mediteren kan helpen om je dagelijkse aandachtige en opmerkzame (Mindfulness) houding te ondersteunen waardoor je de dingen die je doet met meer aandacht doet. Hierdoor ervaar je meer rust.

Mediteren kun je alleen doen of met anderen. Je bent welkom om bij KALM samen te mediteren. Er zijn matjes, dekentjes en kussentjes aanwezig. Natuurlijk kun je ook altijd je eigen spullen (dekentje, sjaal, sloffen, sokken, e.d.) meenemen. Om te zien wanneer er meditatieavonden zijn voor beginners en gevorderden: kijk bij ‘Agenda’.

Na een 8 weekse Mindfulness Training hebben veel mensen behoefte aan (bijvoorbeeld 1 keer per maand) samen met anderen mediteren omdat zij het als steuntje in de rug ervaren bij het dagelijks verder inslijpen van de vaardigheden die ze geleerd hebben in de training. Op die manier is het geleerde en geoefende in de Mindfulness training geen trucje, maar worden de oefeningen en geleerde vaardigheden een waardevol onderdeel van je manier van doen/leven. Om te zien wanneer er 8 weekse Mindfulness trainingen gegeven worden: kijk bij ‘Agenda’.